Published: Mar 25, 2019
 
 
     
 
Effectiveness Communication program SBAR Sending and Receivingnursing duty
 
     
 
   
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

 
   
 
 
 
    Language
 
      English  
      ภาษาไทย  
 
 
    Information
 
      For Readers  
      For Authors  
      For Librarians  
 
 
    Home ThaiJo
 
   
 
 
 
    Manual
 
      For Author  
      For Reviewer  
 
 
   Author Guidelines
 
      Author Guidelines  
       
 
 
    เว็บไซต์
 
      โรงพยาบาล
    เจริญกรุงประชารักษ
 
      www.ckphosp.go.th  
 
 

 

 
     
    Home / Archives / Vol. 14 No. 1 (2018): JAN - JUN / Original Article  
 
   
 

The Effectiveness of Sending and Receiving Nursing Duty through SBAR Communication Program at a Tertiary Level Hospital in the Medical Service Department under Bangkok Metropolitan Administration

   
 
   
   
     
 
กรรณิกา ธนไพโรจน์
Professional Nurses, Charoenkrung Pracharak Hospital, Medical Service Department under Bangkok Metropolitan Administration
สุคนธ์ ไข่แก้ว
Associate Professor, Major advisor, Faculty of Nursing, Christian University of Thailand.
สมพันธ์ หิญชีระนันทน์
Associate Professor, Co-advisor, Faculty of Nursing, Christian University of Thailand.

Abstract

Objective: To evaluate the effectiveness of sending and receiving nursing duty through SBAR communication program at a tertiary level hospital in the Medical Service Department under Bangkok Metropolitan Administration.


Materials and Methods: This research was a quasi-experimental research. The effects of which were measured before and after treatment. The sample of 48 nurses are working at the medical service department and were chosen a specifically. The research instruments were 1) the sending and receiving nursing duty through SBAR communication program 2) the duration of the sending and receiving nursing duty 3)diary of daily events and 4) the satisfaction of nurses to the program which weretested for content validity by experts. The content validity index was 0.91, and the Cronbach’sAlpha Coefficientwas 0.96.The data were analyzed by frequency, percentage, mean, standard deviation, paired t-test and the percentage difference.


Result: The research results revealed that; 1) the duration of the sending and receiving nursing duty before using the program was 62.22 minutes ( = 62.22, S.D.= 10.77) and after using the program was 53.85 minutes ( = 53.85, S.D.= 9.75),there was a significant difference at p<0.012) the incidence of error from the sending and receiving nursing duty before using the program was 11 time and after using the program was 5 time, there was a difference of 54.55 percent and 3) the professional nurses contentment with the program was high level (  = 3.67, S.D.= 0.49)


Conclusions: The sending and receiving nursing duty through SBAR communication program


can reduce the time to sending and receiving nursing duty, reduce the incidence of error from the sending and receiving nursing duty andthe professional nurses contentment with the program was high level.


Keyword: Effectiveness,Communication program, SBAR, Sending and Receivingnursing duty

 
     
     
 
    How to Cite  
     
  ธนไพโรจน์ ก., ไข่แก้ว ส., & หิญชีระนันทน์ ส. (2019). The Effectiveness of Sending and Receiving Nursing Duty through SBAR Communication Program at a Tertiary Level Hospital in the Medical Service Department under Bangkok Metropolitan Administration. Journal of Charoenkrung Pracharak Hospital14(1), 9–24. Retrieved from https://he02.tci-thaijo.org/index.php/JCP/article/view/179623  
     

 
 
     
     
 
    Issue  
     
  Vol. 14 No. 1 (2018): JAN - JUN  

 
 
     
     
 
    Section  
     
  Original Article  

 
 
     
     
     
 

References

1. กมลรัฐ อินทรทัศน์ และ พรทิพย์ เย็นจะบก. หลักและทฤษฏีการสื่อสาร. เข้าถึงได้จาก
https://pirun.ku.ac.th. เข้าถึงเมื่อวันที่ 1 ตุลาคม 2559.

2. สมาคมการจัดการธุรกิจแห่งประเทศไทย. เครื่องมือในการประชาสัมพันธ์. เข้าถึงได้จาก
http://www.stou.ac.th. เข้าถึงเมื่อวันที่ 10 ตุลาคม 2559.

3. Leonard M, Graham S, Bonacum D. The human factor: the critical importance of effective teamwork
and communication in providing safe care 2004; i85-90.

4. Joint Commission National Patient Safety Goal. Improving handoff communications: Meeting
National Patient Safety Goal 2E. The Joint Perspectives on Patient Safety 2006; 6(8): 9-15.

5. Markley J, Winbery S. Communicating with physicians: how agencies can be heard 2008; 20(2): 161-8.

6. Leonard J. 2009 International Conference. Nursing in Critical Care 2009; 14: 101.

7. ประภัสสร มนต์อ่อน. ประสิทธิผลของการใช้รูปแบบการรายงานเปลี่ยนเวรของพยาบาลวิชาชีพ
โรงพยาบาลพุทธโสธร[พยาบาลศาสตรมหาบัณฑิต]. สาขาการบริหารการพยาบาล, ชลบุรี: มหาวิทยาลัย
บูรพา; 2554.

8. เดชชัย โพธิ์กลิ่น. ผลของการรายงานเปลี่ยนเวรโดยใช้รูปแบบ SBAR ต่อความพึงพอใจในการสื่อสาร
ของพยาบาลในโรงพยาบาลเอกชนแห่งหนึ่งในกรุงเทพมหานคร[พยาบาลศาสตรมหาบัณฑิต]. สาขาวิชา
การบริหารการพยาบาล บัณฑิตวิทยาลัย, นครปฐม: มหาวิทยาลัยคริสเตียน; 2558.

9. กุลวรี รักษ์เรืองนาม. ผลของการพัฒนาการรับ-ส่งเวรด้วย SBAR ในผู้ป่วยหลังผ่าตัดเปลี่ยนข้อเข่าเทียม
ต่อความรู้และความสามารถในการรับ-ส่งเวร ของพยาบาลวิชาชีพ[พยาบาลศาสตรมหาบัณฑิต].
สาขาวิชาการจัดการการพยาบาล คณะพยาบาลศาสตร์ บัณฑิตวิทยาลัย, ปทุมธานี: มหาวิทยาลัยรังสิต;
2553.

10. The process of communication. Available at http://puvadon.multiply.com .Retrieved October 1, 2016.

11. Schuler RS, Jackson SE. Human Resource Management: International Perspectives. Thompson/
South-Western, United States 2006.

12. SBAR for improvement communication: Quality tool in practice.Available at
http://www.cdha,nshealth.ca/quality/ihiTools.html. Retrieved October 1, 2016.

13. บุญใจ ศรีสถิตนรากูร. การพัฒนาและและตรวจสอบคุณภาพเครื่องมือวิจัย: คุณสมบัติการวัดเชิง
จิตวิทยา. กรุงเทพมหานคร: โรงพิมพ์แห่งจุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย; 2555.

14. สุภวรรณ พวงไกรส. ความสัมพันธ์ระหว่างประสิทธิภาพการสื่อสารในองค์กรกับ ประสิทธิผลการ
ปฏิบัติงานของพนักงานบริษัท วิว แอนด์ ซี เอส จำกัด[บริหารธุรกิจมหาบัณฑิต]. สาขาการจัดการทั่วไป
บัณฑิตวิทยาลัย, กรุงเทพมหานคร: มหาวิทยาลัยราชภัฏสวนดุสิต; 2550.

15. ธเนศ ขำเกิด. ประเมิน (อย่างได้) ผลด้วย Kirk Patrick. เข้าถึงได้จาก https://www.gotoknow.org. เข้าถึง
เมื่อวันที่ 24 กุมภาพันธ์ 2560.

16. พิมพ์ประพรรณ สถาพรพัฒน์. การพัฒนารูปแบบการรับส่งเวรทางการพยาบาลแบบ SBAR [พยาบาล
ศาสตรมหาบัณฑิต]. สาขาวิชาการบริหารพยาบาล, บัณฑิตวิทยาลัย,เชียงใหม่:มหาวิทยาลัยเชียงใหม่;
2553.

17. เย็นใจ พิมพ์บรรณ, จรัญญา นาคบุตรศรี.พัฒนารูปแบบการรับ-ส่งเวรตึกพุทธรักษา, แผนกผู้ป่วยใน
พุทธรักษา โรงพยาบาลสว่างแดนดิน, สกลนคร; 2556.

18. มณทิพย์ ปฏิทัศน์และคณะ. โครงการพัฒนาระบบสื่อสารและลดความสูญเปล่าในการรับส่งเวร (Lean
Management) โดยใช้เอสบาร์, งานการพยาบาลผู้ป่วยศัลยกรรมชายสามัญ โรงพยาบาลธรรมศาสตร์
เฉลิมพระเกียรติ, ปทุมธานี; 2556.

19. ยุวดี เกตสัมพันธ์. การปฏิรูปหรือการเปลี่ยนแปลงการดูแลผู้ป่วย ณ ข้างเตียง. กรุงเทพมหานคร: สุขุมวิท
การพิมพ์; 2555.

20. กฤษณา สิงห์ทองวรรณ. การพัฒนาคุณภาพการรับส่งเวรทางการพยาบาลในหอผู้ป่วยอายุรกรรม
โรงพยาบาลประสาทเชียงใหม่[พยาบาลศาสตรมหาบัณฑิต]. บัณฑิตวิทยาลัย, เชียงใหม่:
มหาวิทยาลัยเชียงใหม่; 2558.